مطالب سایت

آیا (MUM) عاملی برای رتبه بندی است؟

آیا (MUM) عاملی برای رتبه بندی است؟
اما آیا به نظر شما این هوش مصنوعی در رتبه بندی تاثیر دارد؟ امروزه، هوش مصنوعی، در دنیای دیجیتال، پیشرفت چشم گیری داشته است. هر روزه، بسیاری از نیازهای کاربران توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‎شود. MUM نیز نوعی هوش مصنوعی است که در نتایج جستجوی گوگل به کار می‎ رود. از زمانی که MUM به سرچ گوگل اضافه شد، کاربران، خیلی بهتر از قبل توانستند به آن پاسخ ‎های پیچیده‎ ای که به دنبال آن هستند، دست پیدا کنند. اما افزودن آن به سرچ گوگل، سوالاتی را نیز برای متخصصان این حوزه به وجود آورد.

MUM طراحی شده تا کاربران به راحتی به نیاز خود دست پیدا کنند.

اما آیا به نظر شما این هوش مصنوعی در رتبه بندی تاثیر دارد؟

امروزه، هوش مصنوعی، در دنیای دیجیتال، پیشرفت چشم گیری داشته است. هر روزه، بسیاری از نیازهای کاربران توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‎شود.

MUM نیز نوعی هوش مصنوعی است که در نتایج جستجوی گوگل به کار می‎ رود.

از زمانی که MUM به سرچ گوگل اضافه شد، کاربران، خیلی بهتر از قبل توانستند به آن پاسخ ‎های پیچیده‎ ای که به دنبال آن هستند، دست پیدا کنند.

اما افزودن آن به سرچ گوگل، سوالاتی را نیز برای متخصصان این حوزه به وجود آورد.

آن هم این بود که آیا MUM عاملی برای رتبه بندی سایت ‎ها نیز است یا خیر؟

در ادامه مطلب، به بررسی اینکه MUM چیست و همچنین شواهد و استدلال ‎هایی مبنی بر اینکه MUM در رتبه بندی تاثیر دارد یا خیر! می‌پردازیم.

Multitask Unified Model – MUM چیست؟

what is mum

برای پی بردن به اینکه MUM عاملی برای رتبه بندی است، اول باید با مفهوم آن آشنا شویم و بفهمیم که MUM چیست.

Multitask Unified Model در واقع نوعی هوش مصنوعی است، که باعث می ‎شود کاربر در گرفتن پاسخ خود، تجربه ‎ی بهتری بدست آورد.

این هوش مصنوعی، توانایی انجام چندکار را به صورت همزمان دارد.

یعنی همزمان متن را درک می‎کند و در پاسخ به آن، لیستی از اطلاعاتی که ممکن است مورد نیاز کاربر باشد را در کسری از ثانیه، لیست می‎کند.

MUM در اطلاعات لیست شده از ویدیوها، فایل‏های صوتی و تصویر نیز استفاده می‎کند.

شاید بپرسید چگونه؟

برای مثال شما می‎خواهید راجع به دیجیتال مارکتینگ تحقیق کنید.

در سرچ گوگل، دیجیتال مارکتینگ چیست را وارد می‎کنید.

در اینجا گوگل، مفهوم دیجیتال مارکتینگ، آموزش بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ، شاخه های مختلف آن و… را برای شما می آورد.

وقتی گوگل همه ی این اطلاعات را برای شما لیست می‎کند، به این معنی است که درک کاملی از پرسش شما دریافت کرده و همه ی آن چیزی که شما ممکن است نیاز داشته باشید را در اختیار شما قرار داده است.

MUM همچنین میتواند مطالب را به 75 زبان ترجمه کند

هوش مصنوعی MUM به گونه ‎ای طراحی شده است که پاسخ به نیاز پیچیده‎ ی کاربر را برای گوگل، آسان کند.

به گفته ‎ی گوگل این فناوری، هزار برابر بهتر و قدرتمند تر از BERT است و متخصصان این حوزه باید این امر را در رادار خود لحاظ کنند.

استدلال: Multitask Unified Model – MUM به عنوان یک عامل رتبه بندی!

google mum

گوگل، از یک هوش مصنوعی استفاده نمی کند.

از جمله هوش‎های مصنوعی که گوگل، برای نتایج جستجو استفاده می‎کند، می‎توان bert و رنک برین (Rank Brain) را نیز نام برد.

رنک برین (Rank Brain) در سال 2015 عرضه شد. این هوش مصنوعی در سرپ تاثیر زیادی داشت.

سپس در سال 2019، فناوری BERT توسط گوگل به کاربرانش عرضه شد که مهم ترین به روز رسانی گوگل، در پنج سال اخیر بود.

پس از آن نیز گوگل، در سال 2021، MUM را وارد کار کرد.

بر اساس بیانیه‎ ی گوگل، همانطور که گفته شد، این فناوری قوی تر از BERT است.

بعضی مختصصان سئو پس از انتشار Multitask Unified Model توسط گوگل و استفاده از آن، به این موضوع پی بردند که MUM در رتبه بندی تاثیر دارد.

بعضی متخصصان نیز می‎گویند که MUM در رتبه بندی بی تاثیر است.

اما ما هنوز نیز نمی‎دانیم که عامل رتبه بندی است یا خیر!

در بخش های بعدی بیشتر به این موضوع می‎پردازیم.

شواهدی که نقض می کند Multitask Unified Model – MUM یک عامل رتبه بندی است!

mum rc

در این بخش بیانیه‎ هایی مهم از افرادی سرشناس در زمینه‎ ی سئو وجود دارد که بر اساس آن‎ ها ما تصمیم می‎گیریم که آیا MUM در رتبه بندی موثر است یا خیر!

در ماه می سال 2021 که چندماهی از عرضه ‎ی تکنولوژی Multitask Unified Model گذشته بود، پاندو نایاک (Pandu Nayak) معاون جستجو در بخش گوگل، درباره‏ی این فناوری گفته بود:

Today’s search engines aren’t quite sophisticated enough to answer the way an expert would. But with a new technology called Multitask Unified Model, or MUM, we’re getting closer to helping you with these types of complex needs. So in the future, you’ll need fewer searches to get things done.

او می‎گوید:

موتورهای جستجو در حال حاضر قادر نیستند مانند یک متخصص به سوالات شما پاسخ بدهند.

اما با تکنولوژی Multitask Unified Model یا MUM به کمک سرچ‎ های شما، به رفع سریع‎تر این پاسخ ‎های پیچیده نزدیک‎تر می‎شویم.

در آینده‎ای نه چندان دور، شما برای پرسش های خود، به سرچ کمتری نیاز پیدا خواهید کرد.

منظور پاندو نایاک از این بیانیه این بوده که تکنولوژی MUM در آن زمان آماده برای اجرا نبوده است.

اما با توسعه ی آن و با گذشت زمان، رسیدن به پاسخ های پیچیده، امکان پذیر است.

پس از این بیانیه، جدول زمانی برای ویژگی‎ ها و به روز رسانی‏ هایی که مجهز به MUM بود، در ماه‎ ها و سال‎ های بعد، فعال شد.

همچنین در روز بیستم ماه می، در سال 2021 بری اسکوارتز(Barry Schwartz) ، در توییتی از دنی سالیوان (Danny Sullivan) که رابط جستجوی گوگل است، پرسید:

danny

توییت بری اسکوارتز محتوایی دارد مبنی بر اینکه: آیا زمانی که ویژگی ها و به روزرسانی ‎های MUM فعال شد، آن را اعلام می‎ کنید؟

دنی سالیوان نیز در پاسخ به آن گفته: بله، مانند تکنولوژی BERT آن را اعلام خواهیم کرد تا همه راجع به آن بدانند.

شواهدی که ثابت می کند Multitask Unified Model – MUM یک عامل رتبه بندی است!

mum is ranking factors

گوگل در قدیم، به روزرسانی های خود را اعلام و تایید نمی‎کرد.

برای مثال، هنگامی که رنک برین توسط گوگل طی به روزرسانی عرضه شد، تا 6 ماه پس از آن آن را اعلام نکرد.

اما جدیدا گوگل در اعلام به روزرسانی ‎های تاثیر گذار، نسبت به قبل بهتر شده است.

فناوری BERT در نوامبر سال 2018 به کاربران اعلام شد.

در اکتبر 2018 برای درخواست‏ های انگلیسی زبان منتشر شد.

سپس در دسامبر 2019 به کاربران سراسر جهان، عرضه شد.

از دیگر به روزرسانی ‎های تاثیر گذار، می‎توان به تجربه ‎ی صفحه (Page experience) و core web vital اشاره کرد که در ژوئن 2021 اعلام شد و یک سال بعد نیز عرضه شد.

برای تکنولوژی Multitask Unified Model یا MUM نیز، گوگل گفته که این یک امر بزرگ و تاثیر گذار است.

چگونه Multitask Unified Model – MUM را برای بهبود نتایج جستجو، فعال کنیم؟

multitask

همانطور که قول داده شد، گوگل، برنامه ‏ها و موارد جدید MUM را به صورت عمومی اعلام کرد.

در ژوئن 2021، گوگل اولین کاربرد MUM را که جهت بهبود نتایج جستجو است، درباره‏ی واکسن کوید _ 19، توضیح داد:

With MUM, we were able to identify over 800 variations of vaccine names in more than 50 languages in a matter of seconds. After validating MUM’s findings, we applied them to Google Search so that people could find timely, high-quality information about COVID-19 vaccines worldwide.

گوگل می‎گوید که ما توانستیم با MUM بیش از 800 نوع واکسن را، در 50 زبان دنیا در عرض چند ثانیه شناسایی کنیم و پس از تایید این اطلاعات پیدا شده توسط MUM، آن‎ها را در جستجوی گوگل اعمال کردیم، تا مردم بتوانند اطلاعات به موقع و با کیفیت را درمورد واکسن کوید _ 19 در سراسر جهان پیدا کنند.

البته ناگفته نماند که این اطلاعات فقط مختص به خود واکسن‏‎ ها نبود. همانطور که گفته شد، MUM عبارت جستجو شده را درک می‎کند و هر آنچه مورد نیاز کاربر است، در اختیار او قرار می‎دهد.

پس این اطلاعات علاوه بر واکسن، راجع به همان بیماری، علت شیوع، درمان و… نیز است.

گوگل در سپتامبر 2021، روش‎هایی انتشار کرد که در آینده ممکن بود از آن‎ها استفاده کند.

مانند: صفحه نتایجی که متن و تصویر را به اشتراک می‎گذارد.

در فوریه 2022 نیز، گوگل، بینشی را منتشر کرد که چگونه Rank Brain، BERT،  Multitask Unified Model و Neural Matching منجر به درک اطلاعات می‎شود:

While we’re still in the early days of tapping into MUM’s potential, we’ve already used it to improve searches for COVID-19 vaccine information, and we’ll offer more intuitive ways to search using a combination of both text and images in Google Lens in the coming months. These are very specialized applications — so MUM is not currently used to help rank and improve the quality of search results like Rank Brain, neural matching and BERT systems do.

به طور کلی می‏گوید:

ما در روزهای اولیه استفاده از MUM هستیم، درست است که قبلا از آن اطلاعاتی برای واکسن کوید استخراج کردیم، یا جستجوهایی که ترکیبی از متن و تصویر است را ارائه دادیم، اما با این حال هنوز هم فضا، برای پیشرفت ویژگی ‎های MUM وجود دارد. گوگل لنز (Google Lens) نیز در ما‎های آینده عرضه می‎شود. اینکه از MUM برای رتبه بندی نتایج استفاده شود، نیاز به کار به صورت تخصصی دارد. پس از این تکنولوژی فعلا برای رتبه بندی استفاده نمی‎شود.

در مارس 2022 نیز گوگل، بیانیه ‎ای منتشر کرد، در رابطه با به روزرسانی ‎ای که توضیح می‎داد چگونه MUM در جستجوها اعمال می‎شود!

Now, using our latest AI model, MUM, we can automatically and more accurately detect a wider range of personal crisis searches. MUM can better understand the intent behind people’s questions to detect when a person is in need, which helps us more reliably show trustworthy and actionable information at the right time. We’ll start using MUM to make these improvements in the coming weeks.

این بیانیه اشاره دارد به :

گوگل با استفاده از آخرین مدل هوش مصنوعی خود یعنی Multitask Unified Model یا MUM به طور دقیق‎تر و حساس تر مفاهیم سرچ شده را درک می‏کند.

همچنین هدفی که پشت سوال کاربر است را می‎فهمد و می‎داند که چه زمانی کاربر، به چه اطلاعاتی نیاز دارد و آن‏ها را در اختیار او قرار می‏دهد.

این اطلاعات نیز، اطلاعاتی قابل اعتماد، با کیفیت و کمک کننده هستند.

آن‎ها نیز استفاده از MUM را برای ایجاد این بهبودها از هفته‏ های آینده شروع خواهند کرد.

پس از آن گوگل توضیح داد که چگونه MUM نتایج سرچ را ارتقا می‎دهد:

MUM can transfer knowledge across the 75 languages it’s trained on, which can help us scale safety protections worldwide much more efficiently. When we train one MUM model to perform a task — like classifying the nature of a query — it learns to do it in all the languages it knows.

به طور کلی این متن می‏گوید:

تکنولوژی MUM می‎تواند مطالب را به 75 زبان، ترجمه کند. وقتی یک مدل MUM را برای انجام یک کار آموزش می‎دهیم، مانند: طبقه بندی چیستی یک پرس و جو، او یاد می‎گیرد که این اطلاعات را به زبان ‎هایی که می‏داند، ترجمه کند و آن کار را انجام بدهد.

همچنین در ادامه امده است:

For example, we use AI to reduce unhelpful and sometimes dangerous spam pages in your search results. In the coming months, we’ll use MUM to improve the quality of our spam protections and expand to languages where we have very little training data. We’ll also be able to better detect personal crisis queries all over the world, working with trusted local partners to show actionable information in several more countries.

خلاصه وار این مفهوم را می‏ رساند:

به طور مثال از هوش مصنوعی، برای کاهش نمایش صفحات اسپم و خطرناک در نتایج جستجوی شما، استفاده می‎کنیم.

حالا از MUM برای بهبود کیفیت حفاظت از هرزنامه‎ هایمان استفاده می‎کنیم.

همچنین این کار را به زبان هایی که داد‎ه های آموزشی بسیار کمی دارند نیز گسترش می‎دهیم.

همینطور می‎توانیم سوالاتی مربوط به بحران ‏های شخصی (Detect Personal) را در سراسر جهان تشخیص بدهیم و به آن‏ها کمک کنیم و همچنین با شرکای هر کشور که مرتبط با همان کار است، همکاری داشته باشیم.

نتیجه گیری

mum
Paper checklist and pencil icon. Successful formation of business tasks and goals. Flat vector pictogram

باتوجه به مواردی که در مطالب بالا گفته شد، نتیجه می‎گیریم که Multitask Unified Model یا MUM نمونه‎ ای از هوش مصنوعی طراحی شده توسط گوگل است که چندکاره است.

او می‎تواند همزمان در یک صفحه ی نتایج جستجو، ترکیبی از متن و تصویر یا حتی ویدیو را در اختیار کاربر قرار دهد.

همچنین توانایی انتقال مطالب از زبانی به زبان دیگر را در چند ثانیه دارد.

اما فعلا، تاکید می‎کنیم که فعلا عاملی برای رتبه بندی صفحات سرپ نیست.

شاید در آینده‏ای نه چندان دور، پس از بررسی دقیق تر و به روزرسانی ‎های پیشرفته ‎تر این مورد را که در رتبه بندی موثر باشد، نیز برای تکنولوژی MUM ، لحاظ کنند.