مطالب سایت

فاکتورهای رتبه بندی گوگل (Google ranking factors)

در این مقاله قصد داریم چند مورد از تاثیر گذارترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل را برای شما شرح بدهیم.

انسان برای موفقیت و پیشرفت در هر کاری، نیازمند بعضی عناصر است.

این عناصر به انسان کمک می‏کند که با آگاهی بیشتر، وارد آن عرصه شده و با مشکلاتی که در طول مسیر برای او پیش می‏آید، مقابله کند.

یکی از این کارها، سئو است.

شما برای بالا بردن رتبه وب سایت خود، نیاز دارید که سایت خود را سئو کنید.

گوگل نیز برای موفیقت شما در این راه، فاکتورهایی را در اختیارتان قرار داده است.

بر اساس تجربیات، نظریات و بیانیه‏ هایی که در دنیای سئو وجود دارد، تا به حال گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی منتشر کرده است.

این فاکتورها نیز در طول زمان دستخوش تغییرات می‏شوند.

در نظر داشته باشید که گوگل، همچنان به بررسی جنبه‏ های دیگر کار نیز هست.

او می‏خواهد که بهترین نتیجه ‏ها را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

بر همین اساس، همچنان در تلاش است که سیگنال‏های رتبه بندی جدیدتر و پیشرفته تری را به منظور ارائه‏ی خدمات بهتر، تنظیم و منتشر کند.

اما کدام موارد از این 200 فاکتور، بیشتر از بقیه، برای سئو اهمیت دارد؟

در این مقاله، تاثیر گذارترین و برجسته ترین آن‏ها را بیان می‎کنیم.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل (Google ranking factors) چیست؟

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل (این موارد ترتیب خاصی ندارند) عبارتند از:

  • محتوایی که از کیفیت بالا برخوردار باشد. (High Quality Content)
  • mobile first index
  • تجربه‏ ی صفحه. (Page Experience)
  • سرعت صفحه. (Page Speed)
  • بهینه سازی داخل صفحه. (On Page Optimization)
  • لینک های داخلی. (Internal Links)
  • لینک های خارجی. (External Links)
  • سئوی محلی (local seo)

1. محتوایی که از کیفیت بالا برخوردار باشد. (High Quality Content)

محتوا فاکتور رتبه بندی در گوگل

یکی از مواردی که شما در هنگام سئوی وب سایت خود، باید رعایت کنید، کانتنت قوی و با کیفیت است.

زمانی که یک وب سایت، محتوایی در بر نداشته باشد، در واقع آن وب سایت، چیزی برای ارائه به کاربران ندارد و نمی‏تواند به نیازهای آن‏ها به درستی پاسخ بدهد.

در اینجا وقتی گوگل می‏بیند که وب سایت نمی‏تواند خدمات درستی به کاربر عرضه کند، آن را در رتبه بندی قرار نمی‏دهد.

بنابراین، محتوا مانند یک پادشاه، حاکم بر وب سایت شما است.

شما در انجام بسیاری از کارها برای پیشرفت سئوی یک وب سایت، نیاز به محتوا دارید.

پس باید از محتوای ارزشمندی استفاده کنید.

اما محتوای با کیفیت چیست؟

از کجا بفهمیم یک محتوا خوب است؟

پاسخ به این سوالات بسیار ساده است.

وقتی شما محتوا را در صفحات وب سایت خود منتشر کنید، باعث افزایش نرخ کلیک می‏شود.

محتوای خوب، خواننده را وادار می‏کند که یک متن را کامل بخواند که در نتیجه مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما، می‏گذارند. (time on page)

همچنین کانتنت قوی، نرخ پرش کاربر (bounce rate) از سایت را کاهش می‏دهد.

با انجام اینکار (انتشار محتوایی با کیفیت بالا) به گوگل می‏فهمانید که برای کاربر ارزش قائل هستید و اطلاعات با کیفیت در اختیارش قرار می‏دهید.

در نتیجه‏ اینکار، گوگل برای وب سایت شما ارزش قائل می‏شود و این ارزش را با افزایش رتبه، نشان می‏دهد.

حالا شما از چه راه ‏هایی با محتوای با کیفیت، در رتبه بندی شرکت می‏کنید؟

شما باید به چه موضوعاتی توجه کنید که محتوای با کیفتی به گوگل و کاربران ارائه دهید؟

در ادامه می‏گوییم:

  1. سیستم هوش مصنوعی رنک برین (Rank Brain)
  2. استفاده از کلمات کلیدی (Keyword Usage)
  3. تازگی (Freshness)

سیستم هوش مصنوعی رنک برین (Rank Brain)

هوش مصنوعی رنک برین

گوگل، طی سال‏ها همواره در تلاش بوده است که مرتبط ترین نتایج را برای پرس وجوها به کاربرانش عرضه کند.

در راستای این هدف، الگوریتم‏هایی را نیز به وجود آورده است.

رنک برین نیز، یکی از اینم الگوریتم‏ها است.

سیستم هوش مصنوعی رنک برین، نوعی سیستم ماشین یادگیری (machine learning) است.

این هوش مصنوعی در سال 2015، توسط گوگل، عرضه و منتشر شد.

رنک برین، هم در درک بهتر هدف کاربر، به گوگل کمک می‏کند و همچنین رفتار کاربران را نیز بررسی می‏کند.

رفتار کاربر مانند اینکه چه سرچ‏هایی داشته، از چه وب سایت‏هایی را بازدید کرده، چه مدت در وب سایت مانده و….

حتی گوگل قطعه‏ ویژه‏ای (featured snippet) را برای این موضوع طراحی کرده است که کاربر به پرس و جوهایی که نیاز دارد، در زمان کمتر، دست پیدا کند.

این قطعه‏ ویژه، برای پرسش‏های چند هدفی طراحی شده است.

هدف جستجوگر بسیار مهم است.

یکی از دانشمندان عرصه‏ سئو، با تغییر استراتژی سئویی خود، باعث افزایش ترافیک وب سایت خود، شد.

او وب سایت خود را به گونه‏ای طراحی کرد که محتوا و خدمات آن، با چیزی که کاربر می‏خواست، مطابقت داشته باشد.

شما باید در هر شرایطی، هدف کاربر را ملاک خود قرار دهید و بر اساس آن، وب سایت خود را طراحی و دسته بندی کنید.

در نظر داشته باشید که هدف، طی زمان تغییر می‏کند.

شما نیز با در نظر داشتن هدف جستجوگر، شاهد افزایش ترافیک، خواهید بود.

اما سوالی که بوجود می‏آید این است:

چگونه به هدف جستجوگر پی ببریم؟

شما برای اینکه به هدف کاربر، پی ببرید، باید به گوگل آنالیتیکس (google analytics) مراجعه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی (Keyword Usage)

استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، یکی از مواردی است که شما را برای نوشتن محتوای باکیفیت، کمک می‏کند.

در مرحله ‏ی اول نوشتن محتوا، شما باید به دنبال کلمات کلیدی با استفاده از ابزاری که گوگل، در اختیارتان قرار داده است، باشید.

کلمات کلیدی مانند نقشه‏ ی راه در تولید محتوای سئو عمل می‏کنند.

شما با کاوش در داده‏ ها و رقبایی که در آن حوضه وجود دارد ، با توجه به هدف و خدمات وب سایت خود، کلمات کلیدی را بیابید.

حالا پس از یافتن کلمات کلیدی، نوشتن محتوا کار آسانی به نظر می‏رسد.

کریس هورناک (chris hornak) با انجام تحقیقات در رابطه با کلمات کلیدی، شاهد افزایش 80 درصدی ترافیک وب سایت خود، شد.

شما در هنگام تحقیق کلمات کلیدی، نباید از کیوردهای منفرد استفاده کنید.
اما در نظر داشته باشید در تحقیق کلمات کلیدی، مواردی را نیز باید لحاظ کنید:

  • کلمات کلیدی با حجم جستجوی متوسط
  • کلمات کلیدی که نرخ کلیک شما را افزایش می‏دهد.
  • توجه به مترادف‏ها
  • استفاده از کیوردهای دم بلند (long tail keywords)
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط

شما با هدف قرار دادن این موارد، کلمات کلیدی متناسبی به دست می‏آورید.

تازگی (Freshness)

محتوای با کیفیت، باید تازه باشد.

از آنجا که گوگل، به تازگی محتوا اهمیت می‏دهد، پس در نتایج جستجو، تازه‏ترین محتوا ها را در اختیار کاربر قرار می‏دهد.

زمانی که شما از محتوای تازه استفاده کنید، گرفتن رتبه از گوگل، برای وب سایتتان آسان تر خواهد بود.

این نیز به کیفیت محتوای شما می‏افزاید.

2. mobile first index

در دنیای امروز ما شاهد کاربرد زیاد تلفن همراه هستیم.

مردم اکثر کارهای خود را با گوشی تلفن همراه انجام می‏دهند.

برای مثال ارتباط برقرار کردن، خریدهای اینترنتی، جستجو برای پرسش‏ها و یافتن پاسخ برای آن‏ها و غیره.

از این رو، گوگل که شاهد رشد روز افزون سرچ‏ها از طریق تلفن همراه بود، به فکر عرضه‏ تکنولوژی mobile first index شد.

این تکنولوژی در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 منتشر شد.

Mobile first index در واقع می‏گوید که نسخه ‏های موبایلی یک وب سایت، در هنگام ایندکس، بر نسخه‏ دسکتاپ اولویت دارند.

یعنی اگر در وب سایت شما url هایی وجود دارد که برای تلفن همراه است، آن‏ها برای رتبه بندی وب سایت و یا صفحات وب سایت شما استفاده می‏شوند.

این قابلیت یا الگوریتم در ابتدا که انتشار شده بود، روندی کند و کم سرعت داشت.

سپس در سال 2021 نهایی شد و به طور رسمی کار خود را شروع کرد.

اما در نظر داشته باشید که mobile first index را با mobile usability اشتباه نگیرید.

این دو موضوعاتی متفاوت هستند.

قابلیت استفاده از موبایل (mobile usability) ، برای این است که محتوای شما در دستکتاپ و تلفن همراه، یکسان باشد و فرقی با یکدیگر نداشته باشد.

3. تجربه‏ ی صفحه (Page Experience)

Page experience یکی از فاکتورهای رتبه بندی است.

شما برای اینکه تجربه‏ صفحه‏ خود را بهبود ببخشید، نیاز به اصولی دارید.

با رعایت اصول زیر، تجربه‏ صفحه‏ خود را بهبود می‏بخشید:

تجربه ‏ی کاربری (user experience _ UX) را بهبود ببخشید

همانطور که می‏دانید، تجربه‏ کاربری بر سئوی یک وب سایت تاثیر می‏گذارد.

در واقع هر الگوریتم و اختراعی که موتورهای جستجو عرضه می‏کنند، برای راحتی کاربر است و کاربر باید آن را بپسندد.

به همین منظور باید به UX توجه داشته باشید و اگر این مورد را در سایت خود لحاظ نکنید، وب سایت شما هیچ کاربردی برای گوگل ندارد.

حالا این UX، در اثر محتوای جذاب و دسته بندی درست، به وجود می‏آید.

اگر محتوای درهم برهم و جذاب نداشته باشید، کاربر در وب سایت شما نمی‏ماند.

اگر می‏خواهید در رتبه بندی سرپ شرکت کنید، UX خوبی را به دست آورید.

معماری وب سایت (site architecture)

معماری وب سایت، تاثیر مستقیمی بر UX دارد.

شما با ساختار درست وب سایت خود، کاربر را کمک می‏کنید که در وب سایت شما بچرخد و به طور منظم در بین محتوای های شما، بگردد.

شما با ساختار درست وب سایت نه تنها به کاربر کمک می‏کنید که بهتر در بین محتوای شما بچرخد، بلکه خزنده ‏ها از این طریق به صفحات بیشتری از وب سایت شما، دسترسی دارند و آن‏ها را پیدا می‏کنند.

وب سایت شما باید ساده طراحی شده باشد تا کاربر به راحتی و نهایتا با چهار کلیک، هر صفحه‏ای که می‏خواهد، پیدا کند.

Core web vitals

Core web vitals در سال 2021 عرضه شد.

در واقع این الگوریتم‏ها معیاری است که به گوگل می‏فهماند یک وب سایت، چه مشکلی دارد.

Core web vitals همچنین بر روابط کاربری تاثیر می‏گذارد.

این الگوریتم رفتار کاربر را مورد ارزیابی قرار می‏دهد و گوگل از این طریق می‏فهمد، کاربر چه تجربه‏ای در وب سایت شما داشته است.

ساخت یک وب سایت امن (HTTPS)

تاثیر https در سئو

وب سایت امن، یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.

این یک امر ضروری برای هر وب سایت است.

شما باید وب سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید. با اینکار سایت شما ایمن می‏شود.

گوگل در سال 2014، HTTPS را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی، اعلام کرد.

در سال 2017، گوگل، اعلام کرد که مرورگر کروم (Chrome) هر وب سایتی که HTTPS نباشد را نشانه گذاری می‏کند.

به این صورت که در URL های آن وب سایت کلمه‏ (not secure) یا ناامن را قرار می‏دهد.

شما باید به این نشانه گذاری گوگل، توجه لازم را داشته باشید و حالت وب سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.

زیرا پس از هشدار نهایی توسط گوگل، ممکن است شاهد نرخ پرش در وب سایت خود باشید.

یکی از متخصصان حوزه سئو گفته:

30 درصد از نتایجی که شما در نتایج اول سرپ گوگل می‏بینید، HTTPS هستند.

همه‏ ی این‏ها نشان می‏دهد که HTTPS یک امر ضروری و مهم برای وب سایت است.

تجربه‏ ی تبلیغات (Ad experience)

Ad experience در سال 2017 برای کاربران کروم عرضه شد.

کروم، استانداردها و قوانینی برای تبلیغات وب سایت‏ها قرار داده است.

اگر به هر دلیلی، شما این قوانین را نقض کنید، کروم با وب سایت شما برخورد خواهد کرد یا حتی اینکار منجر به حذف تمام تبلیغات وب سایت شما خواهد شد.

4. سرعت صفحه (page speed)

پیج اسپید یا سرعت صفحه، از سال 2010 یک فاکتور رتبه بندی گوگل بوده است.

از سال 2010 تا سال 2018 اکثر جستجوها توسط دسکتاپ انجام می‏شد.

پس از اینکه گوگل دید جستجو با تلفن همراه رشد بسیار زیادی دارد، در سال 2018 نیز اعلام کرد این فاکتور رتبه بندی برای موبایل هم کاربرد دارد.

گوگل همیشه در تلاش است که کاربران، سریع‏تر به پاسخ خود برسند.

از این رو، این فاکتور را به همین منظور وارد کار کرد.

فرض کنید که شما یک عبارتی را در گوگل جستجو کرده‏اید.

روی یکی از وب سایت‏هایی که شما را به نیازتان می‏رساند کلیک می‏کنید اما آن وب سایت، به کندی پردازش می‏شود و به سرعت یالا نمی‏آید.

واکنش شما چیست؟

آیا شما ترجیح می‏دهید صبر کنید تا وب سایت بالا بیاید؟

یا از آن خارج می‏شوید و بر دیگر نتایج جستجو که زودتر نمایش داده می‏شوند، کلیک می‏کنید؟

اکثر کاربران، در مواجهه با این مورد، از وب سایت خارج شده و بر دیگر نتایج جستجو کلیک می‏کنند.

کندی صفحه باعث می‏شود که تجربه منفی برای شما ثبت شود.

همچنین شما با اینکار، درآمدی که از خدمات خود بدست خواهید آورد را از دست می‏دهید.

تلگراف که یک نشریه‏ ریتانیایی است، طی تحقیقاتی دریافت که تاخیر 4 ثانیه‏ای در صفحات وب سایت باعث کاهش 11.02 بازدید صفحه می‏شود.

بارگذاری سریع صفحات منجر به تجربه‏ کاربری بهتر می‏شود.

لازم به ذکر است سرعت یک فاکتور نسبی است تا جایی تاثیر  گذار است که سرعت سایت شما از رقبای شما کمتر نباشد.

5. بهینه سازی داخل صفحه (On Page Optimization)

همانطور که از اسم این تکنیک پیداست، به عوامل داخل یک صفحه و اجزای پشت صحنه که قابل مشاهده نیستند، می‏پردازد.

سئوی آن پیج (On Page Seo)، تاثیر به شدت مستقیمی بر رتبه بندی یک وب سایت دارد.

این الگوریتم سال‏هاست که وجود دارد. هیچ موقع حذف نشده و فقط در طول زمان، کامل تر شده است.

آن پیج رابطه‏ نزدیکی با page experience دارد.

بهینه سازی آن پیج وب سایت، باعث می‏شود که کاربران بسیار راحت، محتوای با کیفیت شما را پیدا کنند.

همچنین شما می‎توانید با استفاده‏ درست از تگ‏ها در سرپ دیده شوید.

به عنوان مثال mocking bird با به روزرسانی تگ‏های H1، شاهد افزایش 62 درصدی ترافیک ارگانیک بود.

نمونه دیگری از بهینه سازی آن پیج، ساخت لینک‏های داخلی است.

چند نمونه از روش‏هایی که با آن‏ها می‏توانید آن پیج وب سایت خود را بهینه کنید در اینجا آورده‏ایم:

Meta data

متا دیتاها در واقع اطلاعاتی‏اند که در سرپ دیده می‏شوند. مانند تگ‏ عنوان (title tag) و توضیحات صفحه (page description)

صاحب وب سایت‏ها این اطلاعات را در قسمت‏ تگ‏ها به نمایش کاربر می‏گذارند.

اما در اکثر موارد گوگل خودش آن اطلاعات را از محتوا بیرون می‏کشد.

البته که این اطلاعات باید نزدیک به پاسخی که کاربر به دنبال آن است، باشد.

نشانه گذاری (schema markup)

اسکیما مارک آپ نوعی داده‏ ساختار یافته است.

اسکیما یکی از اجزای پنهان در یک وب سایت است که اطلاعات بیشتری راجع به وب سایت شما به گوگل می‏دهد.

این معیار در سال 2011 ایجاد شد و اکنون بیش از 600 نوع مختلف از آن وجود دارد که شما با گنجاندن اطلاعات مختلف در آن‏ها، به ایندکس صفحات وب سایت خود، کمک می‏کنید.

نشانه گذاری محتوا به گوگل در نمایش قطعه ‏های غنی (rich snippets) وب سایت شما نیز کمک می‏کند.

قطعه های ویژه (featured snippets)

قطعه ‏های ویژه یا فیچر اسنیپت‏ها، بخشی از محتوا هستند که از داخل یک وب سایت، به منظور رسیدن سریع تر کاربر به خواسته‏اش طراحی می‎شوند.

به این قطعه‏ برجسته موقعیت صفر نیز می‏گویند.

آن‏ها شامل متن، عکس، جدول و… هستند.

برای اینکه محتوای شما در فیچر اسنیپت نمایش داده شود، باید از سیستم رنک برین استفاده کنید و

آن را به خوبی بفهمید.

آن زمان، بر اساس خواسته‏ کاربر، محتوای شما نشان داده می‏شود.

6. لینک های داخلی (internal links)

لینک‏های داخلی باید ساختار یافته باشند.

این لینک‏ها باید به گونه‏ای باشند که هم ربات‎های خزنده گوگل و هم کاربران، دسترسی بهتری به صفحات شما داشته باشند و آن‏ها را آسان تر پیدا کنند.

کوری موریس، در رابطه با اولویت بندی لینک‏های داخلی در پنج حوزه مختلف صحبت می‏کند:

  • کمک به کاربران
  • مدیریت لینک جویس (مدیریت میزان قدرتی که بین صفحات پخش می‏شود.(با پیج رنک فرق دارد.))
  • ساختن یک نقشه راه که محتواهایی که در مورد یک موضوع صحبت می‏کنند را نشان بدهد.
  • کنونیکال
  • اولویت بندی نمایه سازی صفحات خاص

این چند مورد، به ما می‏گویند:

اولویت بندی لینک سازی داخلی وب سایت، در مرحله‏ اول باید برای کاربر طراحی شود.

سپس باید به مدیریت ترافیک پرداخته و بر صفحات خاصی تمرکز کنید.

7. لینک های خارجی (external links)

شما برای بدست آوردن رتبه‏ خوب، نیاز به لینک سازی خارجی دارید.

لینک‏های خارجی تاثیر بسیار خوبی بر سئوی وب سایت شما می‏گذارند.

شما باید برای وب سایت خود، لینک خارجی داشته باشید.

اگر دو وب سایت با رتبه‏ یکسان داشته باشید، برای یکی بک لینک تهبه کنید و برای دیگری نه، آن زمان خواهید دید که وب سایت دارای بک لینک، رتبه بهتری را بدست خواهد آورد.

در نظر داشته باشید که این لینک‏ها اعتبار داشته باشند.

8. سئوی محلی (local seo)

به گفته‏ گوگل، سئوی محلی به سه بخش تقسیم می‏شود:

  • ارتباط (relevance)
  • فاصله (distance)
  • برتری (prominence)

در ادامه به توضیح هر بخش می‏پردازیم.

ارتباط (relevance)

یکی از اصلی ترین شاخه ‏های سئوی محلی، ارتباط است.

این ارتباط به سرچ کاربر بر می‎گردد.

برای مثال، اگر شخصی سرچ می‏کند { خرید جارو برقی } در نتیجه‏ آن، موبایل هوشمند نیاید.

شما باید محتوای خود را مطابق با همان موضوع، در سرپ و در وب سایت قرار دهید.

پس باید بین سرچ کاربر و نتایج آن ارتباط برقرار باشد.

فاصله (distance)

فاصله در سرپ گوگل، باعث تغییر در نتایج سرپ می‏شود.

برای مثال نتایج گوگل، برای شخصی که در کانادا سرچ می‏کند { خرید جارو برقی }، با شخصی که در ایران سرچ می‏کند، فرق می‏کند.

در واقع گوگل بر اساس موقعیت مکانی کاربر، نزدیک ترین نتایج را در اختیار او قرار می‏دهد.

برند یا برجسته بودن (prominence)

در اینجا اگر کسب و کاری برند باشد، گوگل آن را شناسایی می‏کند و به آن رتبه می‏دهد.

در واقع برند بودن یک کسب و کار در مرحله‏ ی اول به محبوبیت و شهرت آن در جایی خارج از اینترنت بستگی دارد.

وقتی آن برند از مرحله‏ ی اول گذشت، سپس در صدد ساخت وب سایت بر می‏آید.

در اینجا نیز پس از کسب E_A_T که در قسمت بعد گفته می‏شود، آن وب سایت توسط گوگل رتبه می‏گیرد.

نکته کلیدی: E_A_T بر همه ی الگوریتم های رتبه بندی تاثیر می‏گذارد.

E_A_T شاید به تنهایی یک فاکتور رتبه بندی نباشد، اما غیر مستقیم بر همه‏ ی سیگنال‏های رتبه بندی گوگل، تاثیر می‏گذارد.

E مخفف Expertise و به معنی تخصص است.

A مخفف Authoritativeness و به معنی اعتبار است.

T مخفف Trustworthiness و به معنی اعتماد است.

یعنی وب سایت شما باید از همه‏ ی این ویژگی‏ها برخوردار باشد.

زمانی که وب سایت از E_A_T برخوردار باشد، شاهد افزایش رتبه نیز خواهید بود.

سخن پایانی

گوگل، سیگنال‏های رتبه بندی را برای عملکرد راحت تر متخصصان سئو بوجود آورده است.

متخصصان از این روش‏ها به عنوان راهنمای راه استفاده می‏کنند تا باعث افزایش رتبه وب سایت خود شوند.

البته که فاکتورهای رتبه بندی به این 9 مورد گفته شده، خلاصه نمی‏شود.

اما اگر از این موارد استفاده کنید، رتبه‏ای عالی برای وب سایت کسب می‏کنید.

شما با خواندن این مقاله و با به کارگیری درست هرکدام از این‏ الگوریتم‏ها، پیشرفت چشمگیری در سئوی سایتتان خواهید داشت.