در این مقاله قصد داریم چند مورد از تاثیر گذارترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل را برای شما شرح بدهیم.
انسان برای موفقیت و پیشرفت در هر کاری، نیازمند بعضی عناصر است.
این عناصر به انسان کمک میکند که با آگاهی بیشتر، وارد آن عرصه شده و با مشکلاتی که در طول مسیر برای او پیش میآید، مقابله کند.
یکی از این کارها، سئو است.
شما برای بالا بردن رتبه وب سایت خود، نیاز دارید که سایت خود را سئو کنید.
گوگل نیز برای موفیقت شما در این راه، فاکتورهایی را در اختیارتان قرار داده است.
بر اساس تجربیات، نظریات و بیانیه هایی که در دنیای سئو وجود دارد، تا به حال گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی منتشر کرده است.
این فاکتورها نیز در طول زمان دستخوش تغییرات میشوند.
در نظر داشته باشید که گوگل، همچنان به بررسی جنبه های دیگر کار نیز هست.
او میخواهد که بهترین نتیجه ها را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
بر همین اساس، همچنان در تلاش است که سیگنالهای رتبه بندی جدیدتر و پیشرفته تری را به منظور ارائهی خدمات بهتر، تنظیم و منتشر کند.
اما کدام موارد از این 200 فاکتور، بیشتر از بقیه، برای سئو اهمیت دارد؟
در این مقاله، تاثیر گذارترین و برجسته ترین آنها را بیان میکنیم.
مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل (این موارد ترتیب خاصی ندارند) عبارتند از:
یکی از مواردی که شما در هنگام سئوی وب سایت خود، باید رعایت کنید، کانتنت قوی و با کیفیت است.
زمانی که یک وب سایت، محتوایی در بر نداشته باشد، در واقع آن وب سایت، چیزی برای ارائه به کاربران ندارد و نمیتواند به نیازهای آنها به درستی پاسخ بدهد.
در اینجا وقتی گوگل میبیند که وب سایت نمیتواند خدمات درستی به کاربر عرضه کند، آن را در رتبه بندی قرار نمیدهد.
بنابراین، محتوا مانند یک پادشاه، حاکم بر وب سایت شما است.
شما در انجام بسیاری از کارها برای پیشرفت سئوی یک وب سایت، نیاز به محتوا دارید.
پس باید از محتوای ارزشمندی استفاده کنید.
اما محتوای با کیفیت چیست؟
از کجا بفهمیم یک محتوا خوب است؟
پاسخ به این سوالات بسیار ساده است.
وقتی شما محتوا را در صفحات وب سایت خود منتشر کنید، باعث افزایش نرخ کلیک میشود.
محتوای خوب، خواننده را وادار میکند که یک متن را کامل بخواند که در نتیجه مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما، میگذارند. (time on page)
همچنین کانتنت قوی، نرخ پرش کاربر (bounce rate) از سایت را کاهش میدهد.
با انجام اینکار (انتشار محتوایی با کیفیت بالا) به گوگل میفهمانید که برای کاربر ارزش قائل هستید و اطلاعات با کیفیت در اختیارش قرار میدهید.
در نتیجه اینکار، گوگل برای وب سایت شما ارزش قائل میشود و این ارزش را با افزایش رتبه، نشان میدهد.
حالا شما از چه راه هایی با محتوای با کیفیت، در رتبه بندی شرکت میکنید؟
شما باید به چه موضوعاتی توجه کنید که محتوای با کیفتی به گوگل و کاربران ارائه دهید؟
در ادامه میگوییم:
گوگل، طی سالها همواره در تلاش بوده است که مرتبط ترین نتایج را برای پرس وجوها به کاربرانش عرضه کند.
در راستای این هدف، الگوریتمهایی را نیز به وجود آورده است.
رنک برین نیز، یکی از اینم الگوریتمها است.
سیستم هوش مصنوعی رنک برین، نوعی سیستم ماشین یادگیری (machine learning) است.
این هوش مصنوعی در سال 2015، توسط گوگل، عرضه و منتشر شد.
رنک برین، هم در درک بهتر هدف کاربر، به گوگل کمک میکند و همچنین رفتار کاربران را نیز بررسی میکند.
رفتار کاربر مانند اینکه چه سرچهایی داشته، از چه وب سایتهایی را بازدید کرده، چه مدت در وب سایت مانده و….
حتی گوگل قطعه ویژهای (featured snippet) را برای این موضوع طراحی کرده است که کاربر به پرس و جوهایی که نیاز دارد، در زمان کمتر، دست پیدا کند.
این قطعه ویژه، برای پرسشهای چند هدفی طراحی شده است.
هدف جستجوگر بسیار مهم است.
یکی از دانشمندان عرصه سئو، با تغییر استراتژی سئویی خود، باعث افزایش ترافیک وب سایت خود، شد.
او وب سایت خود را به گونهای طراحی کرد که محتوا و خدمات آن، با چیزی که کاربر میخواست، مطابقت داشته باشد.
شما باید در هر شرایطی، هدف کاربر را ملاک خود قرار دهید و بر اساس آن، وب سایت خود را طراحی و دسته بندی کنید.
در نظر داشته باشید که هدف، طی زمان تغییر میکند.
شما نیز با در نظر داشتن هدف جستجوگر، شاهد افزایش ترافیک، خواهید بود.
اما سوالی که بوجود میآید این است:
چگونه به هدف جستجوگر پی ببریم؟
شما برای اینکه به هدف کاربر، پی ببرید، باید به گوگل آنالیتیکس (google analytics) مراجعه کنید.
کلمات کلیدی، یکی از مواردی است که شما را برای نوشتن محتوای باکیفیت، کمک میکند.
در مرحله ی اول نوشتن محتوا، شما باید به دنبال کلمات کلیدی با استفاده از ابزاری که گوگل، در اختیارتان قرار داده است، باشید.
کلمات کلیدی مانند نقشه ی راه در تولید محتوای سئو عمل میکنند.
شما با کاوش در داده ها و رقبایی که در آن حوضه وجود دارد ، با توجه به هدف و خدمات وب سایت خود، کلمات کلیدی را بیابید.
حالا پس از یافتن کلمات کلیدی، نوشتن محتوا کار آسانی به نظر میرسد.
کریس هورناک (chris hornak) با انجام تحقیقات در رابطه با کلمات کلیدی، شاهد افزایش 80 درصدی ترافیک وب سایت خود، شد.
شما در هنگام تحقیق کلمات کلیدی، نباید از کیوردهای منفرد استفاده کنید.
اما در نظر داشته باشید در تحقیق کلمات کلیدی، مواردی را نیز باید لحاظ کنید:
شما با هدف قرار دادن این موارد، کلمات کلیدی متناسبی به دست میآورید.
محتوای با کیفیت، باید تازه باشد.
از آنجا که گوگل، به تازگی محتوا اهمیت میدهد، پس در نتایج جستجو، تازهترین محتوا ها را در اختیار کاربر قرار میدهد.
زمانی که شما از محتوای تازه استفاده کنید، گرفتن رتبه از گوگل، برای وب سایتتان آسان تر خواهد بود.
این نیز به کیفیت محتوای شما میافزاید.
در دنیای امروز ما شاهد کاربرد زیاد تلفن همراه هستیم.
مردم اکثر کارهای خود را با گوشی تلفن همراه انجام میدهند.
برای مثال ارتباط برقرار کردن، خریدهای اینترنتی، جستجو برای پرسشها و یافتن پاسخ برای آنها و غیره.
از این رو، گوگل که شاهد رشد روز افزون سرچها از طریق تلفن همراه بود، به فکر عرضه تکنولوژی mobile first index شد.
این تکنولوژی در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 منتشر شد.
Mobile first index در واقع میگوید که نسخه های موبایلی یک وب سایت، در هنگام ایندکس، بر نسخه دسکتاپ اولویت دارند.
یعنی اگر در وب سایت شما url هایی وجود دارد که برای تلفن همراه است، آنها برای رتبه بندی وب سایت و یا صفحات وب سایت شما استفاده میشوند.
این قابلیت یا الگوریتم در ابتدا که انتشار شده بود، روندی کند و کم سرعت داشت.
سپس در سال 2021 نهایی شد و به طور رسمی کار خود را شروع کرد.
اما در نظر داشته باشید که mobile first index را با mobile usability اشتباه نگیرید.
این دو موضوعاتی متفاوت هستند.
قابلیت استفاده از موبایل (mobile usability) ، برای این است که محتوای شما در دستکتاپ و تلفن همراه، یکسان باشد و فرقی با یکدیگر نداشته باشد.
Page experience یکی از فاکتورهای رتبه بندی است.
شما برای اینکه تجربه صفحه خود را بهبود ببخشید، نیاز به اصولی دارید.
با رعایت اصول زیر، تجربه صفحه خود را بهبود میبخشید:
همانطور که میدانید، تجربه کاربری بر سئوی یک وب سایت تاثیر میگذارد.
در واقع هر الگوریتم و اختراعی که موتورهای جستجو عرضه میکنند، برای راحتی کاربر است و کاربر باید آن را بپسندد.
به همین منظور باید به UX توجه داشته باشید و اگر این مورد را در سایت خود لحاظ نکنید، وب سایت شما هیچ کاربردی برای گوگل ندارد.
حالا این UX، در اثر محتوای جذاب و دسته بندی درست، به وجود میآید.
اگر محتوای درهم برهم و جذاب نداشته باشید، کاربر در وب سایت شما نمیماند.
اگر میخواهید در رتبه بندی سرپ شرکت کنید، UX خوبی را به دست آورید.
معماری وب سایت، تاثیر مستقیمی بر UX دارد.
شما با ساختار درست وب سایت خود، کاربر را کمک میکنید که در وب سایت شما بچرخد و به طور منظم در بین محتوای های شما، بگردد.
شما با ساختار درست وب سایت نه تنها به کاربر کمک میکنید که بهتر در بین محتوای شما بچرخد، بلکه خزنده ها از این طریق به صفحات بیشتری از وب سایت شما، دسترسی دارند و آنها را پیدا میکنند.
وب سایت شما باید ساده طراحی شده باشد تا کاربر به راحتی و نهایتا با چهار کلیک، هر صفحهای که میخواهد، پیدا کند.
Core web vitals در سال 2021 عرضه شد.
در واقع این الگوریتمها معیاری است که به گوگل میفهماند یک وب سایت، چه مشکلی دارد.
Core web vitals همچنین بر روابط کاربری تاثیر میگذارد.
این الگوریتم رفتار کاربر را مورد ارزیابی قرار میدهد و گوگل از این طریق میفهمد، کاربر چه تجربهای در وب سایت شما داشته است.
وب سایت امن، یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.
این یک امر ضروری برای هر وب سایت است.
شما باید وب سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید. با اینکار سایت شما ایمن میشود.
گوگل در سال 2014، HTTPS را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی، اعلام کرد.
در سال 2017، گوگل، اعلام کرد که مرورگر کروم (Chrome) هر وب سایتی که HTTPS نباشد را نشانه گذاری میکند.
به این صورت که در URL های آن وب سایت کلمه (not secure) یا ناامن را قرار میدهد.
شما باید به این نشانه گذاری گوگل، توجه لازم را داشته باشید و حالت وب سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.
زیرا پس از هشدار نهایی توسط گوگل، ممکن است شاهد نرخ پرش در وب سایت خود باشید.
یکی از متخصصان حوزه سئو گفته:
30 درصد از نتایجی که شما در نتایج اول سرپ گوگل میبینید، HTTPS هستند.
همه ی اینها نشان میدهد که HTTPS یک امر ضروری و مهم برای وب سایت است.
Ad experience در سال 2017 برای کاربران کروم عرضه شد.
کروم، استانداردها و قوانینی برای تبلیغات وب سایتها قرار داده است.
اگر به هر دلیلی، شما این قوانین را نقض کنید، کروم با وب سایت شما برخورد خواهد کرد یا حتی اینکار منجر به حذف تمام تبلیغات وب سایت شما خواهد شد.
پیج اسپید یا سرعت صفحه، از سال 2010 یک فاکتور رتبه بندی گوگل بوده است.
از سال 2010 تا سال 2018 اکثر جستجوها توسط دسکتاپ انجام میشد.
پس از اینکه گوگل دید جستجو با تلفن همراه رشد بسیار زیادی دارد، در سال 2018 نیز اعلام کرد این فاکتور رتبه بندی برای موبایل هم کاربرد دارد.
گوگل همیشه در تلاش است که کاربران، سریعتر به پاسخ خود برسند.
از این رو، این فاکتور را به همین منظور وارد کار کرد.
فرض کنید که شما یک عبارتی را در گوگل جستجو کردهاید.
روی یکی از وب سایتهایی که شما را به نیازتان میرساند کلیک میکنید اما آن وب سایت، به کندی پردازش میشود و به سرعت یالا نمیآید.
واکنش شما چیست؟
آیا شما ترجیح میدهید صبر کنید تا وب سایت بالا بیاید؟
یا از آن خارج میشوید و بر دیگر نتایج جستجو که زودتر نمایش داده میشوند، کلیک میکنید؟
اکثر کاربران، در مواجهه با این مورد، از وب سایت خارج شده و بر دیگر نتایج جستجو کلیک میکنند.
کندی صفحه باعث میشود که تجربه منفی برای شما ثبت شود.
همچنین شما با اینکار، درآمدی که از خدمات خود بدست خواهید آورد را از دست میدهید.
تلگراف که یک نشریه ریتانیایی است، طی تحقیقاتی دریافت که تاخیر 4 ثانیهای در صفحات وب سایت باعث کاهش 11.02 بازدید صفحه میشود.
بارگذاری سریع صفحات منجر به تجربه کاربری بهتر میشود.
لازم به ذکر است سرعت یک فاکتور نسبی است تا جایی تاثیر گذار است که سرعت سایت شما از رقبای شما کمتر نباشد.
همانطور که از اسم این تکنیک پیداست، به عوامل داخل یک صفحه و اجزای پشت صحنه که قابل مشاهده نیستند، میپردازد.
سئوی آن پیج (On Page Seo)، تاثیر به شدت مستقیمی بر رتبه بندی یک وب سایت دارد.
این الگوریتم سالهاست که وجود دارد. هیچ موقع حذف نشده و فقط در طول زمان، کامل تر شده است.
آن پیج رابطه نزدیکی با page experience دارد.
بهینه سازی آن پیج وب سایت، باعث میشود که کاربران بسیار راحت، محتوای با کیفیت شما را پیدا کنند.
همچنین شما میتوانید با استفاده درست از تگها در سرپ دیده شوید.
به عنوان مثال mocking bird با به روزرسانی تگهای H1، شاهد افزایش 62 درصدی ترافیک ارگانیک بود.
نمونه دیگری از بهینه سازی آن پیج، ساخت لینکهای داخلی است.
چند نمونه از روشهایی که با آنها میتوانید آن پیج وب سایت خود را بهینه کنید در اینجا آوردهایم:
متا دیتاها در واقع اطلاعاتیاند که در سرپ دیده میشوند. مانند تگ عنوان (title tag) و توضیحات صفحه (page description)
صاحب وب سایتها این اطلاعات را در قسمت تگها به نمایش کاربر میگذارند.
اما در اکثر موارد گوگل خودش آن اطلاعات را از محتوا بیرون میکشد.
البته که این اطلاعات باید نزدیک به پاسخی که کاربر به دنبال آن است، باشد.
اسکیما مارک آپ نوعی داده ساختار یافته است.
اسکیما یکی از اجزای پنهان در یک وب سایت است که اطلاعات بیشتری راجع به وب سایت شما به گوگل میدهد.
این معیار در سال 2011 ایجاد شد و اکنون بیش از 600 نوع مختلف از آن وجود دارد که شما با گنجاندن اطلاعات مختلف در آنها، به ایندکس صفحات وب سایت خود، کمک میکنید.
نشانه گذاری محتوا به گوگل در نمایش قطعه های غنی (rich snippets) وب سایت شما نیز کمک میکند.
قطعه های ویژه یا فیچر اسنیپتها، بخشی از محتوا هستند که از داخل یک وب سایت، به منظور رسیدن سریع تر کاربر به خواستهاش طراحی میشوند.
به این قطعه برجسته موقعیت صفر نیز میگویند.
آنها شامل متن، عکس، جدول و… هستند.
برای اینکه محتوای شما در فیچر اسنیپت نمایش داده شود، باید از سیستم رنک برین استفاده کنید و
آن را به خوبی بفهمید.
آن زمان، بر اساس خواسته کاربر، محتوای شما نشان داده میشود.
لینکهای داخلی باید ساختار یافته باشند.
این لینکها باید به گونهای باشند که هم رباتهای خزنده گوگل و هم کاربران، دسترسی بهتری به صفحات شما داشته باشند و آنها را آسان تر پیدا کنند.
کوری موریس، در رابطه با اولویت بندی لینکهای داخلی در پنج حوزه مختلف صحبت میکند:
این چند مورد، به ما میگویند:
اولویت بندی لینک سازی داخلی وب سایت، در مرحله اول باید برای کاربر طراحی شود.
سپس باید به مدیریت ترافیک پرداخته و بر صفحات خاصی تمرکز کنید.
شما برای بدست آوردن رتبه خوب، نیاز به لینک سازی خارجی دارید.
لینکهای خارجی تاثیر بسیار خوبی بر سئوی وب سایت شما میگذارند.
شما باید برای وب سایت خود، لینک خارجی داشته باشید.
اگر دو وب سایت با رتبه یکسان داشته باشید، برای یکی بک لینک تهبه کنید و برای دیگری نه، آن زمان خواهید دید که وب سایت دارای بک لینک، رتبه بهتری را بدست خواهد آورد.
در نظر داشته باشید که این لینکها اعتبار داشته باشند.
به گفته گوگل، سئوی محلی به سه بخش تقسیم میشود:
در ادامه به توضیح هر بخش میپردازیم.
یکی از اصلی ترین شاخه های سئوی محلی، ارتباط است.
این ارتباط به سرچ کاربر بر میگردد.
برای مثال، اگر شخصی سرچ میکند { خرید جارو برقی } در نتیجه آن، موبایل هوشمند نیاید.
شما باید محتوای خود را مطابق با همان موضوع، در سرپ و در وب سایت قرار دهید.
پس باید بین سرچ کاربر و نتایج آن ارتباط برقرار باشد.
فاصله در سرپ گوگل، باعث تغییر در نتایج سرپ میشود.
برای مثال نتایج گوگل، برای شخصی که در کانادا سرچ میکند { خرید جارو برقی }، با شخصی که در ایران سرچ میکند، فرق میکند.
در واقع گوگل بر اساس موقعیت مکانی کاربر، نزدیک ترین نتایج را در اختیار او قرار میدهد.
در اینجا اگر کسب و کاری برند باشد، گوگل آن را شناسایی میکند و به آن رتبه میدهد.
در واقع برند بودن یک کسب و کار در مرحله ی اول به محبوبیت و شهرت آن در جایی خارج از اینترنت بستگی دارد.
وقتی آن برند از مرحله ی اول گذشت، سپس در صدد ساخت وب سایت بر میآید.
در اینجا نیز پس از کسب E_A_T که در قسمت بعد گفته میشود، آن وب سایت توسط گوگل رتبه میگیرد.
E_A_T شاید به تنهایی یک فاکتور رتبه بندی نباشد، اما غیر مستقیم بر همه ی سیگنالهای رتبه بندی گوگل، تاثیر میگذارد.
E مخفف Expertise و به معنی تخصص است.
A مخفف Authoritativeness و به معنی اعتبار است.
T مخفف Trustworthiness و به معنی اعتماد است.
یعنی وب سایت شما باید از همه ی این ویژگیها برخوردار باشد.
زمانی که وب سایت از E_A_T برخوردار باشد، شاهد افزایش رتبه نیز خواهید بود.
گوگل، سیگنالهای رتبه بندی را برای عملکرد راحت تر متخصصان سئو بوجود آورده است.
متخصصان از این روشها به عنوان راهنمای راه استفاده میکنند تا باعث افزایش رتبه وب سایت خود شوند.
البته که فاکتورهای رتبه بندی به این 9 مورد گفته شده، خلاصه نمیشود.
اما اگر از این موارد استفاده کنید، رتبهای عالی برای وب سایت کسب میکنید.
شما با خواندن این مقاله و با به کارگیری درست هرکدام از این الگوریتمها، پیشرفت چشمگیری در سئوی سایتتان خواهید داشت.