مطالب سایت

آیا رنک برین (Rank Brain) فاکتور رتبه بندی است؟

رنک برین (Rank Brain) به گوگل کمک می‏کند، نزدیک ترین اطلاعاتی که کاربر نیاز دارد را به طور خودکار، برای او در یک صفحه لیست کند.

رنک برین، در واقع به جای توجه به خود  کلمه، به دنبال مفهوم آن می‎گردد.

از نظر متخصصان سئو، رنک برین برای کمک به الگوریتم مرغ مگس خوار ساخته شده است.

آن‎ها می‎گویند، از این طریق سئوکاران، می‎توانند سایت خود را در رتبه بندی گوگل به رتبه ی بالاتری برسانند.

اما آیا این نظریه درست است؟

آیا واقعا رنک برین عاملی برای رتبه بندی سایت ها است؟

در ادامه به بررسی شواهد و استدلال های می‌پردازیم که ببینیم، که رنک برین جزو فاکتورهای رنکینگ است یا خیر!

استدلال: رنک برین (Rank Brain) به عنوان یک فاکتور رتبه بندی!

ایا رنک برین فاکتور رتبه بندی است ؟

رنک برین، نوعی هوش مصنوعی، برای موتورهای جستجو است.

رنک برین تکنولوژی است، که نحوه ی چگونگی تاثیر گوگل، بر اطلاعاتی که بازیابی می‎شود را توضیح می‎دهد.

در اثر این اتفاق و ارتباط بین نتایج جستجو و اطلاعات موجود در آن، با گوگل و موتورهای جستجو، عده ای بر این باورند که رنک برین عاملی برای رتبه بندی وب سایت ها در سرپ است.

رنک برین، چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار است.

این هوش مصنوعی در سال 2015 توسط گوگل به کاربرانش عرضه شد.

این هوش مصنوعی، از ماشین‎ های لرنینگ (Machine Learning) گوگل استفاده میکند. از این طریق، گوگل معنای واژه ‎ها را بهتر درک میکند، و نتایج مرتبط تری را در اختیار کاربر قرار می‎‌دهد.

در بخش های بعدی بیشتر به این موضوع می‎پردازیم که رنک برین بر رتبه ی سایت ها تاثیر می‎گذارد یا خیر!

شواهدی که ثابت می کند رنک برین (Rank Brain) یک فاکتور رتبه بندی است!

عامل رتبه بندی rank brain

همانطور که گفته شد، رنک برین یک سیستم هوش مصنوعی است که در 26 اکتبر سال 2015 عرضه شد.

گوگل، بین بهار سال 2015-2016 در به روزرسانی ای، این هوش مصنوعی را در تمام جستجو‎ها و پرسش و پاسخ ها به کار برد، تا اطلاعات دقیق تری به کاربران عرضه کند.

در مقاله‎ ای در مجله‎ی wired، اطلاعاتی مبنی بر اینکه رنک برین در رتبه بندی اثر گذار است منتشر شد.

در بخشی از محتوای آن مجله آمده بود:

Google is characteristically fuzzy on exactly how it improves search (something to do with the long tail? Better interpretation of ambiguous requests?) but [Google engineer Jeff Dean] says that Rank Brain is “involved in every query,” and affects the actual rankings “probably not in every query but in a lot of queries.

به این معنا که:

گوگل در مورد اینکه چگونه رنک برین میتواند جستجو را بهبود ببخشد، حرفی نزده است. (برای مثال: چه چیزی برای عبارت های لانگ تیل مناسب است؟ یا مفهومی بهتر و قابل درک تر برای درخواست مبهم کاربران!).

اما یکی از مهندسان گوگل به نام جف دین (Jeff Dean) میگوید:

رنک برین در هر سوال و جوابی که در گوگل رخ میدهد، دخالت دارد و بر رتبه بندی وب سایت ها در سرپ اثر میگذارد. البته نه در هر پرس و جویی، اما باز هم در اکثر پرس و جوها مداخله میکند.

یکی از عواملی که رنک برین را از دیگر فاکتورها و الگوریتم های گوگل متمایز می‎کند و نسبت به آن‎ها برتری دارد، توانایی یادگیری در نحوه ی پاسخگویی به سوالات و عبارت های نامفهوم کاربران است.

گری آیلیس (Gary Illyes) در مورد چگونگی این پاسخگویی توضیحی می‎دهد و می‎گوید: هوش مصنوعی یا رنک برین از طریق حدس و گمان‎ های آزمایشی اینکار را انجام می‎دهد.

اینگونه که کاربر، برای نتیجه ای مبهم، قبلا روی چه چیزی کلیک کرده است.

بیانیه ‏ی گری ایلیس:

Rank Brain is a PR-sexy machine learning ranking component that uses historical search data to predict what would a user most likely click on for a previously unseen query.

به این معنا:

رنک برین، یک مولفه ی رتبه بندی زیر نظر ماشین های یادگیری، است.

رنک برین پیش بینی میکند، کاربر زمانی که مشابه آن عبارت نامفهوم را جستجو کرده، بر روی چه چیزی کلیک کرده است.

این پیش بینی بر اساس اطلاعات و داده های تاریخی قبل، انجام میشود.

گوگل به هوش مصنوعی خود اجازه می‏دهد مشکلاتی که کاربران، با الگوریتم های قدیمی داشتند، حل کند و آن‎ها را به روز تر در اختیار کاربر قرار می‎دهد.

نظریه‏ های مختلفی در مورد نحوه‎ی عملکرد رنک برین وجود دارد.

گری ایلیس در این باره می‎گوید:

It is a really cool piece of engineering that saved our butts countless times whenever traditional algos were like, e.g. “oh look a “not” in the query string! let’s ignore the hell out of it!”, but it’s generally just relying on (sometimes) months old data about what happened on the results page itself, not on the landing page.

 

مفهوم کلی این متن این است:

رنک برین از داده ها و اطلاعاتی که از تعاملات کاربران با یک صفحه ی وب اتفاق میافتد، استفاده نمی کند.

او میگوید:

رنک برین در واقع از اطلاعات و داده هایی که از تعامل کاربر با نتایج جستجو، جمع آوری شده، استفاده میکند.

گوگل، تایید کرده است که رنک برین، برای رتبه بندی نتایج جستجو در همه پرسش و پاسخ ‏ها و عبارتی که سرچ می‎شود، دخالت دارد.

جمع بندی

google bot

به طور خلاصه رنک برین، یک سیستم جستجوی ماشینی است که به الگوریتم ‏های گوگل اجازه می‎دهد تا نتایجی مرتبط تری را بر اساس خواسته ی کاربر، به نمایش آن ها در بیاورد.

این کار با درک بهتر عبارات طولانی (Long Tail) و پرس و جوهای نامفهوم، انجام می‌شود.

هوش مصنوعی از داده هایی استفاده می‎کند که از تعامل کاربر با نتایج جستجو بدست می آید تا بفهمد، کاربر روی کدام صفحه ‏ها کلیک میکند.

در سال 2016 آندری لیپاتسیو (Andrey Lipattsev) که یکی از کارمندان گوگل است و کارش بررسی کیفیت جستجوی گوگل است، درباره‎ ی رنک برین می‎گوید:

رنک برین یکی از سه سیگنال اصلی رتبه بندی است و نقش مهمی در رتبه بندی نتایج جستجو دارد.

هوش مصنوعی روشی جدا از الگوریتم‏ های قدیمی گوگل است.

شما می‎توانید با در اختیار قرار دادن اطلاعات بیشتر در مورد یک صفحه به گوگل، کلمات کلیدی لانگ تیل و پرس و جوهایی که مبهم هستند را بهینه سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *