سئو (بهینهسازی موتور جستجو) یکی از کمهزینهترین و مؤثرترین راهها برای هدایت بازدیدکننده به وبسایت شماست. اما سئو دقیقاً چیست و چگونه کار میکند؟ چگونه میتوانید از سئو استفاده کنید؟ این چیزی است که در این مقاله یاد خواهید گرفت.
امروزه ما، زمانی که به چیزی نیاز داریم، چه پاسخی، ایدهای، محصولی، راهبردی یا خدمتی باشد، کار خود را با پرسیدن از موتورهای جستجو شروع میکنیم.
تنها گوگل روزانه 3.5 میلیارد جستجو را در جهان پاسخ میدهد.
بنابراین، همانطور که موتورهای جستجو در زندگی ما اهمیت پیدا کردهاند، آنها همچنین به بخش جدایی ناپذیر بسیاری از استراتژیهای بازاریابی کسب و کار تبدیل شدهاند.
در واقع، 49 درصد از بازاریابان، جستجوی ارگانیک را به عنوان کانالی با بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) در نظر میگیرند.
بازاریابان از طریق “بهینهسازی موتور جستجو” که به اختصار سئو (SEO) گفته میشود، از جستجوی ارگانیک به عنوان یک کانال بازاریابی استفاده میکنند.
حال سوال این است چگونه باید از قدرت موتورهای جستجو برای رشد کسب و کار خود استفاده کنیم؟
در این راهنمای جامع سئو، قرار است هر آنچه را که برای کسب رتبه بالاتر در گوگل، جذب ترافیک بیشتر به سایت خود، بهبود شهرت برندتان و فروش محصولاتتان نیاز دارید، بیاموزید.
سئو (SEO) مخفف چیست؟
سئو مخفف “بهینهسازی برای موتورهای جستجو (search engine optimization)” است. بیایید این مفهوم را در رابطه با وبسایت شما بررسی کنیم.
- جستجو: کاری که مردم انجام میدهند تا پاسخی برای سوالشان پیدا کنند یا محصول یا خدماتی که نیازشان را برآورده میکند را ببینند.
- موتور جستجو: سایتی (مثل گوگل یا بینگ) که فرد میتواند در آن جستجو کند.
- بهینهسازی برای موتورهای جستجو (سئو): کاری که شما انجام میدهید تا موتور جستجو، وبسایت شما را برای عبارات جستجو شده توسط کاربر، نشان دهد.
سئو (SEO) چیست؟
تعریف رسمی سئو (SEO):
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) مجموعهای از اقدامات فنی و محتوایی است که با هدف هماهنگسازی صفحات یک وبسایت با الگوریتم رتبهبندی موتور جستجو انجام میشود.
این کار به موتور جستجو کمک میکند تا صفحات را به راحتی پیدا (Discovery) کند، بخزد یا کرال (Crawling) کند و در نهایت ایندکس (Indexing) کند و برای جستجوهای مرتبط در نتایج جستجو (SERP) نمایش دهد.
سئو به زبان ساده:
سئو مخفف عبارت “Search Engine Optimization” به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” است. هدف سئو این است که رتبه وب سایت شما را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو افزایش دهد.
تعریف ساده تری از سئو:
سئو علمی است که شما برای بالا آمدن در نتایج جستجوی گوگل و جذب ترافیک بیشتر به سایت خود انجام میدهید.
گوگل تنها یکی از موتورهای جستجو در جهان است. موتور جستجوی بینگ، موتورهای جستجوی دایرکتوری و حتی اینستاگرام هم موتور جستجو هستند.
اما چون گوگل ۹۲ درصد از سهم بازار را بین مابقی موتورهای جستجو دارد بنابراین، اکثرا موتور جستجو را به اسم گوگل میشناسند.
اهمیت و مزایای سئو
مردم به طور مداوم به دنبال انبوهی از موارد مرتبط و غیرمرتبط با کسب و کار شما هستند. اینترنت فرصتی است تا با این افراد ارتباط برقرار کنید، به نیازشان پاسخ دهید، مشکلاتشان را حل کنید و به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای آنها شناخته شوید.
- بازدید بیشتر از وبسایت: وقتی سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، بازدید بیشتری دریافت میکند که این یعنی افزایش آگاهی از برند و همچنین…
- مشتریان بیشتر: برای اینکه وبسایت شما بهینه شود، باید روی کلمات کلیدی که مشتریان و بازدیدکنندگان ایدهآل شما به دنبال آن هستند تمرکز کند. این یعنی شما ترافیک مرتبطتری به دست خواهید آورد.
- رتبه بالاتر: رتبه بندی گوگل نشان دهنده کیفیت و تخصص است. وب سایت هایی که در رتبه های بالا قرار دارند، به عنوان وب سایت های با کیفیت و معتبر در نظر گرفته می شوند. بنابراین اگر گوگل به شما اعتماد کند، مردم نیز به شما اعتماد خواهند کرد.
- بازدهی بالاتر (ROI): شما روی وب سایت خود و کمپین های بازاریابی که به صفحات وب سایت شما هدایت می شوند، سرمایه گذاری می کنید. یک سایت با عملکرد عالی، بازخورد آن کمپین ها را بهبود می بخشد و باعث می شود سرمایه گذاری شما ارزشمند شود.
فرقی نمیکند که به دنبال افزایش آگاهی از برند، دیده شدن در فضای آنلاین، جذب سرنخ (leads)، افزایش فروش یا ایجاد مشتریان وفادار باشید، سئو راه حل شماست.
انواع سئو
گوگل و سایر موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی محتوا، چندین فاکتور را در نظر می گیرند، به همین دلیل سئو (SEO) جنبه های زیادی دارد.
سه نوع اصلی سئو عبارتند از:
- سئوی داخلی (on page): بهبود کیفیت و ساختار محتوای یک صفحه، کلمات کلیدی و تگهای HTML ارکان اصلی سئو داخلی هستند.
- سئوی خارجی (off page): در این بخش تلاش میکنیم تا با لینک گرفتن از سایر وبسایتها و همچنین لینک دادن صفحات دیگر سایت خود به صفحهای که میخواهیم بهینهسازی کنیم، به ارتقای رتبه آن در نتایج جستجو کمک کنیم.
- پ.ن: از نظر گوگل چیزی به اسم لینک داخلی یا بکلینک نداریم و درواقع لینک ها به دو بخش کلی inbound link و outbound link تقسیم میشود.
- سئوی فنی (Technical SEO): بهبود عملکرد کلی سایت شما در موتورهای جستجو.
- امنیت سایت (گواهینامههای SSL)، تجربه کاربری (UX)، ساختار سایت و… از عوامل کلیدی در این زمینه هستند.
سه نوع سئوی ذکر شده در بالا برای وبسایتها و وبلاگها استفاده میشوند، اما برای لیست زیر نیز کاربرد دارند:
- سئوی محلی (local seo): این کار به این معنی است که کسب و کار شما در گوگل مپ و نتایج محلی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) تا حد امکان رتبه بالایی کسب کند. در اینجا، بررسیها، لیستینگها و بهینهسازی پروفایل کسبوکار گوگل (google my business) بیشترین اهمیت را دارند.
- لازم به ذکر است google my business ایران را تحریم کرده است.
- سئو فروشگاه های اینترنتی (E-commerce SEO): این نوع سئو به منظور افزایش رتبه و دیده شدن فروشگاه های اینترنتی در نتایج جستجو انجام می شود. این کار با تمرکز بر روی کلمات کلیدی مرتبط با محصولات، بهینه سازی صفحات محصول و ایجاد ساختار مناسب برای دسته بندی محصولات انجام می شود.
- سئوی تصویر: ترکیبی از استراتژی های درون صفحهای و فنی برای رتبهبندی تصاویر وبسایت شما در جستجوی تصاویر گوگل است.
- سئو ویدئو: ترکیبی از استراتژی های درون صفحهای، فنی و برون صفحهای برای رتبهبندی ویدئو های شما در نتایج جستجوی ویدیو یوتیوب یا گوگل است.
هر چهار زیرمجموعه سئو بالا به هر سه بخش اصلی سئو نیاز دارند، اما میزان وابستگی آنها به هر بخش اصلی متفاوت است.
سئو چطور کار میکند؟
خب، گوگل چگونه تصمیم میگیرد که کدام صفحات را برای یک عبارت جستجوی خاص در نتایج موتور جستجو (SERP) نشان دهد؟ این موضوع چطور به بازدید از وبسایت شما منجر میشود؟ بیایید نگاهی به نحوه عملکرد سئو بیندازیم.
- خزندههای جستجوی گوگل دائما وب را اسکن میکنند، میلیاردها صفحه وب موجود را جمعآوری، دستهبندی و در فهرست خود ذخیره میکنند. هنگامی که شما به دنبال چیزی میگردید و گوگل نتایج را نشان میدهد،
- این نتایج از فهرست گوگل استخراج شدهاند، نه از خود وب.
- گوگل از یک فرمول پیچیده (که الگوریتم نامیده میشود) برای مرتب کردن نتایج بر اساس تعدادی از معیارها (عوامل رتبهبندی – که در بخش بعدی به آنها خواهیم پرداخت) از جمله کیفیت محتوا، ارتباط آن با عبارت جستجو، وب سایتی (دامنهای) که به آن تعلق دارد و موارد دیگر استفاده میکند.
- اینکه افراد چگونه با نتایج تعامل برقرار می کنند، سپس به گوگل نشان می دهد که هر صفحه چه نیازهایی را برآورده می کند (یا برآورده نمی کند)، که این موضوع نیز در الگوریتم لحاظ می شود.
به عبارت ساده، سئو (بهینه سازی موتور جستجو) مثل یک سیستم پیچیده بازخورد عمل می کند تا با استفاده از ورودی های شما، گوگل و جستجوگران، دقیق ترین، معتبرترین و مرتبط ترین نتایج را برای هر جستجویی به نمایش بگذارد. نقش شما این است که محتوایی تولید کنید که نیازمندی های گوگل برای تجربه، تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن (E-E-A-T) را برآورده کند، که این نیازمندی ها در نهایت منجر به رضایت جستجوگران نیز می شود.
عوامل رتبه بندی سئو در گوگل
خب، این الزامات چی هستن؟
محتوای باکیفیت، هدفمند، سازگار با EEAT و بهینهسازی شده برای سئو چه ویژگیهایی دارد؟
گوگل صدها فاکتور برای رتبه بندی نتایج جستجو دارد و الگوريتم خودش را هم دائما به روزرسانی می کند تا بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد، اما 12 مورد از این فاکتورها اهمیت بیشتری دارند.
بر اساس گزارش FirstPageSage، فاکتورهای زیر مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل هستند و وزن هر کدام نیز در رتبهبندی مشخص شده است:
محتوا (Content):
- محتوای باکیفیت و مفید: 25%
- کلمات کلیدی مرتبط: 15%
- ساختار محتوای مناسب: 5%
سئوی تکنیکال (Technical SEO):
- سرعت بارگذاری صفحه: 15%
- پاسخگویی به موبایل 10%
- ساختار URL پنج درصد
بکلینکها (Backlinks):
- تعداد و کیفیت بکلینکها: 20%
- ارتباط موضوعی بکلینکها: 5%
تجربه کاربری (User Experience):
- نرخ کلیک (CTR): 5%
- نرخ پرش (Bounce rate): 5%
- زمان ماندگاری در صفحه (Time on page): 5%
سایر فاکتورها:
- تاریخچه و اعتبار دامنه: 5%
- فعالیت در شبکههای اجتماعی: 5%
- محل قرارگیری وبسایت: 2%
نکاتی در مورد این فاکتورها:
- وزن هر فاکتور تقریبی است و ممکن است در طول زمان یا بر اساس حوزه فعالیت وبسایت تغییر کند.
- گوگل دائماً الگوریتم های خود را بهروزرسانی میکند، به همین دلیل، مهم است که از آخرین تغییرات الگوریتمها مطلع باشید و استراتژی سئوی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
با وجود اینکه به نظر می رسد عوامل پایین لیست، اهمیت کمتری دارند، اشتباه نکنید.
همانطور که در نمودار پایین مشاهده می کنید، عوامل “دیگر” مانند ذکر شدن بدون لینک، سیگنال های سوشال، سابقه دامنه، لینک های خروجی و ساختار سایت، 1 درصد وزن دارند. اما با توجه به اینکه حداقل 200 عامل رتبه بندی گوگل وجود دارد، این 1 درصد شامل حداقل 189 عامل “دیگر” است که به طور کلی آن 1 درصد را تشکیل می دهند.
به عبارت دیگر، آن عوامل به ظاهر کوچک، مانند کلمات کلیدی موجود در URL که به تنهایی 1 درصد را تشکیل می دهند، چندان هم بی اهمیت نیستند.
پیشنهاد میشود برای درک بهتر فاکتور های رتبه بندی مقالات زیر را مطالعه نمایید:
- فاکتورهای رتبه بندی گوگل (Google ranking factors)
- آیا (MUM) عاملی برای رتبه بندی است؟
- آیا رنک برین (Rank Brain) فاکتور رتبه بندی است؟
- آیا لینک های دولتی در رتبه بندی تاثیر دارد ؟
- آیا لینک های ورودی در SEO تاثیر دارد؟
- آیا سایت مپ (sitemap.xml) عامل رتبه بندی است ؟
- سن دامنه: آیا عامل رتبه بندی است؟
- آیا اعتبار دامنه (دامین اتوریتی DA) فاکتور رتبه بندی است؟
- آیا نسبت کد به متن یک عامل رتبه بندی است؟
- آیا توضیحات متا (Meta Description) فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
- آیا گوگل آنالیتیکس فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
- آیا عمق کلیک یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
- آیا نرخ کلیک (CTR) یک عامل رتبهبندی گوگل است؟
- آیا لینک های سایت واید یک فاکتور رتبه بندی گوگل هستند؟
سئو: بهینهسازی on-page:
حالا وقتشه در مورد نحوه انجام واقعی سئو صحبت کنیم، اینکه چطور وبسایت خود را برای این فاکتورها بهینه سازی کنید تا بتوانید رتبه بالاتری در گوگل کسب کرده و ترافیک بیشتری بگیرید. این کار نیازمند ترکیبی از بهینه سازی های درون صفحه ای، برون صفحه ای و فنی است، بنابراین ما مراحل را به این شکل سازماندهی می کنیم. در اینجا مراحل بهینه سازی درون صفحه ای شما آورده شده است:
- فرایند سئو را با تحقیق کلمه کلیدی شروع کنید.
- محتوای با کیفیت تولید کنید که روی آن کلمات کلیدی تمرکز دارد.
- کلمات کلیدی خود را به درستی در محتوا قرار دهید.
- عنوانهای صفحات خود را بهینه سازی کنید.
- متا توضیحات (توضیحات کوتاه در زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو) را بهینه سازی کنید.
- از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کرده و آنها را بهینه سازی کنید.
- لینکهای داخلی و خارجی را در محتوای خود بگنجانید و بهینه سازی کنید.
1. با تحقیق کلمات کلیدی سئو شروع کنید
اولین قدم در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) این است که مشخص کنید برای کدام کلمات کلیدی بهینه سازی انجام می دهید. این کلمات، عباراتی هستند که بازدیدکنندگان ایده آل وب سایت شما به احتمال زیاد در گوگل یا سایر موتورهای جستجو تایپ می کنند.
هر صفحه از سایت شما باید روی یک گروه کلمه کلیدی متفاوت تمرکز کند تا با یکدیگر رقابت نکنند.
چگونه تحقیق کلمات کلیدی برای سئو انجام دهیم؟
مراحل پایه ای برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای محتوای ارگانیک:
- لیست بذر خود را بسازید: اولین قدم این است که کلمات و عباراتی را که مشتریان ایدهآل شما در گوگل جستجو میکنند، لیست کنید. به علایق، خواستهها، مشکلات و اهداف آنها فکر کنید. همچنین، روی زبانی که آنها استفاده میکنند تمرکز کنید، زیرا این زبان ممکن است با اصطلاحاتی که شما (به عنوان یک متخصص) به کار میبرید، متفاوت باشد.
- کلمات کلیدی خود را وارد یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی کنید: ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به شما دادههایی در مورد این کلمات میدهند تا بتوانید ببینید برای کدام عبارات میتوانید به طور بالقوه رتبهبندی بالایی کسب کنید و در واقع بهترین فرصتها کجا نهفتهاند. برخی از معیارهایی که این ابزارها ارائه میدهند عبارتند از:
- حجم جستجو: تعداد دفعاتی که آن عبارت در ماه جستجو میشود.
- رقابت: میزان سختی رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی.
- مرتب سازی و اولویت بندی: کلیدواژه ها و اطلاعات بدست آمده را در یک فایل اکسل یا spreadsheet قرار دهید. حالا می توانید آنها را بر اساس موضوعات اصلی گروه بندی کرده و همچنین اولویت بندی کنید. در حالت ایده آل، شما می خواهید بر روی کلیدواژه هایی با حجم جستجوی کافی برای دستیابی به مخاطب مناسب تمرکز کنید، اما نه آنقدر بالا که رقابت برای رتبه بندی آن کلیدواژه غیرممکن شود. بهتر است در صفحه اول برای یک کلیدواژه با حجم پایین تر و رقابت کمتر ظاهر شوید تا اینکه اصلاً برای یک کلیدواژه با حجم بالا و رقابت زیاد رتبه بندی نشوید.
۲. محتوای باکیفیت با هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی ایجاد کنید
صفحات اصلی ناوبری شما (صفحه اصلی، درباره ما، تماس، محصولات، خدمات) روی کلمات کلیدی هدف گذاری خواهند کرد، اما بخش عمدهای از هدف گذاری کلمات کلیدی شما از محتوای طولانی به شکل پستهای وبلاگ به دست میآید.
محتوای باکیفیت و سئو (بهینهسازی برای موتورهای جستجو) شامل موارد زیر است:
- هماهنگ با هدف کلیدواژه: مطمئن شوید محتوای شما اطلاعاتی را که افراد هنگام جستجوی این کلیدواژه به دنبال آن هستند، ارائه می دهد. به همین دلیل است که همیشه باید ابتدا کلیدواژه را در گوگل جستجو کنید.
- تجربه کاربری خوبی را فراهم کنید: از پنجره های تبلیغاتی مزاحم (pop-up) یا از CTA آزار دهنده و دیگر موارد پرت کننده حواس، اجتناب کنید. برای توضیح مفاهیم از تصاویر استفاده کرده و به سرعت و موبایل فرندلی بودن وبسایت اهمیت دهید.توضیحات بیشتر در بخش سئوی فنی بعدا ارائه خواهد شد.
- طبیعی باشید: کلمات کلیدی را الکی در متن اضافه نکنید(کیورد استافینگ نکید). با مخاطب خود مانند یک انسان صحبت کنید؛ نه یک نویسنده محتوا که سعی در بهینهسازی برای موتور جستجو دارد. درواقع اولویت باید کاربر باشد نه ربات های گوگل
- به طور خلاصه: گوگل به صفحاتی که محتوای کم، تکراری یا بیارزش دارند، علاقهای نشان نمیدهد.
- ساختار محتوا: از برچسبهای عنوان ( heading tags h1-h6) برای نشان دادن سلسله مراتب اطلاعات در صفحه استفاده کنید.
3. جایگذاری کلمات کلیدی
البته علاوه بر قرار دادن کلیدواژه به طور طبیعی در متن محتوای خود، باید آن را در نقاط خاصی از صفحه قرار دهید تا به گوگل نشان دهید که به دنبال رتبه بندی برای چه چیزی هستید. این موارد عبارتند از:
- عنوان سئو (تگ Title)
- عنوان صفحه (تگ H1)
- حداقل دو عنوان H2
- متن جایگزین تصویر (alt text)
- نام فایل تصویر
- به طور طبیعی در متن
- آدرس اینترنتی (URL)
- توضیحات متا
4. عناوین خود را بهینه کنید
برای هر صفحه در وبسایت شما، در واقع دو عنوان وجود دارد. تگ title، عنوانی است که در نتایج جستجو (SERP) ظاهر می شود و مهمترین مکان برای قرار دادن کلمه کلیدی شماست. تگ H1 عنوانی است که روی صفحه، هنگامی که روی آن کلیک می کنید، نمایش داده می شود. اینکه آیا این دو عنوان یکسان باشند یا خیر، به صفحه بستگی دارد.
برای بهینه سازی عناوین خود، مطمئن شوید که:
- از کلمات کلیدی استفاده کنید: اگر بتوانید این کار را به روشی طبیعی و جذاب انجام دهید، میتوانید تعدادی کلمه مرتبط هم به آن کلمات اضافه کنید.
- در هر صفحه فقط از یک H1 استفاده کنید: این باید عنوان اصلی شما باشد و از H2 برای برچسبگذاری بخشهای اصلی خود استفاده کنید.
- عنوان صفحات را بین 55 تا 60 کاراکتر نگه دارید: گوگل مقدار نمایش عنوان را به طور متفاوتی نشان میدهد (این مقدار بر اساس پیکسل است نه تعداد کاراکترها)؛ بنابراین، کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان قرار دهید.
- ارزش را مشخص کنید: کاربر از این صفحه چه چیزی به دست می آورد؟ این موضوع بر روی اینکه آیا آنها در نتایج جستجو (SERP) یا در سایت شما روی آن کلیک میکنند و اینکه آیا به خواندن ادامه میدهند، تأثیر میگذارد.
5. توضیحات متا را بهینه کنید
متا دیسکریپشن، توضیحی است که در نتایج جستجو (SERP) زیر تگ عنوان نمایش داده می شود. گوگل همیشه آن چیزی که شما در بخش توضیحات صفحه قرار داده اید را نشان نمی دهد و ممکن است بر اساس عبارت جستجو شده، خودش توضیحات را بسازد؛ با این حال، بهینه سازی این بخش برای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) همچنان مهم است. گوگل هنگام خزیدن (بررسی و ایندکس کردن) صفحه، این توضیحات را می خواند تا بفهمد محتوای صفحه در مورد چیست.